Så startar du din YouTube-kanal

Så startar du din egen YouTube-kanal

Det har nog inte undgått någon om hur mycket video online exploderat senaste 2-3 åren, samtidigt som traditionellt tablå-tv-tittande dramatiskt sjunker. Hetaste platsen om du vill nå ut med din video är YouTube (YT), videosajten är gigantisk och har dessutom fördelen att den är ägd av Google (hallå där, boost i sökresultaten). Senast på SIME i november berättade Google (genom marknadschefen Gustav Radell) att mängden innehåll som laddas upp på YT har tredubblats i år, från 100 timmar till 300 timmar per minut.

Hur gör jag då för att lyckas på YouTube och hur bygger jag upp en videokanal? Det är superenkelt, kopiera bara allt Pewdiepie gör så når du framgång.

Om du lyckas med det kan du vara glad, de flesta av oss får dock jobba lite hårdare. En bra början om du vill skapa en videokanal är att skapa en strategi som du kan implementera när den är färdig. Om du har en bra strategi för själva kanalen blir produktionen och spridandet mycket lättare.

Varför ska du göra video?

Det här är grundfrågan och alla företag har inte någon naturlig plats på YouTube (precis som att alla företag inte ska vara på Facebook eller ha fysiska butiker/kontor). Chansen är stor att du inte har någon Pewdiepie i ditt företag eller att du kan göra något coolt som Epic Split varje gång. Istället kanske din målgrupp har behov av tutorials som visar hur man använder dina lösningar eller kanske kan dina blogginlägg bli intressanta om du sitter framför kameran samtidigt som grafik visualiserar allt du säger.

När grundfrågan är besvarad kan du gå vidare och sätta upp en plan för hur ofta du släpper nya klipp, hur långa klippen ska vara, hur video ska produceras och hur du ska sprida videoinnehållet.

One Comment

  • emma bosin skriver:

    hej jag har drömt att jag vill ha en youtobe kanal. jag låsas att jag har en så nu tängte att gör en nu