Telia

Telia

Bakgrund

Telia jobbar strategiskt med Content Marketing och producerar löpande redaktionellt innehåll av hög kvalitet som publiceras i egna kanaler. de använder sig av såväl bloggar, vanliga webbsidor, sociala medier med mera. Telias utmaning var att få bättre utväxling och spridning av investeringen i innehåll och nå ut till nya potentiella kundgrupper med kommunikationen. Lösningen blev en partnerzon på IDG.

Under våren/sommaren 2013 projektledde och producerade IDG Content & Marketing Services en partnerzon på temat ”Effektivt arbetssätt” där målet med kampanjen var att exponera och driva intresse och engagemang kring det bästa av Telias eget innehåll i kombination med nyproducerat innehåll från IDG. Tillsammans skapade detta en intressant mix som intresserar läsaren och som i förlängningen får målgruppen att ta del av mer innehåll från Telia i deras egna befintliga kanaler. Partnerzonen exponerades på relevanta kanaler i IDG:s nätverk där målgruppen för kampanjen var väl representerad. Här valdes kanalerna idg.se, computersweden.se och macworld.se.

Lösning

Eftersom en stor del av besökarna på IDG:s sajter använder sig av mobila enheter var det viktigt att såväl sajt som innehåll anpassades för dessa besökare. Partnerzonen byggdes därför med responsiv teknik vilket gjorde att den blev tillgänglig för mobila enheter som standard och att designen automatiskt anpassas till små skärmstorlekar. När IDG Content & Marketing Services driver kampanjer med partnerzoner så har vi som mål att en väsentlig del av trafiken ska komma från organiskt genererad söktrafik. För att uppnå det arbetar vi löpande med sökoptimering av det redaktionella innehållet på sajten. Förutom det redaktionella innehållet så integrerades olika nyhetsflöden och sociala flöden från Telias egna kanaler på partnerzonen. Ett mål med kampanjen var att fånga upp intresserade besökare som ville veta mer till en personlig kontakt med någon av Telias representanter. Lösningen på det blev att länka sajten och artiklar till en landningssida hos Telia där man kan boka tid hos företagets kundrådgivare.

Vill du veta mer?

Ja, skicka mig ett kostnadsfritt förslag om hur ni kan hjälpa mig med mina utmaningar. Fyll i din e-post så kontaktar vi dig och vi lovar att inte skicka spam!


Leave a Reply