Bakgrund

SGBC eller Sweden Green Building Council är en ideell förening som verkar för grönt byggande samt för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Föreningen ägs av medlemmarna och är öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. SGBC verkar genom att tillhandahålla certifieringar, kurser och seminarier för att sprida kunskap för ett hållbart byggande och vara en tung opinionsbildare.

Tidigare arbetade SGBC mycket med print- och bannerannonsering, men de har börjat märka en trötthet för den typen av marknadsföring.
– Vi ville därför prova något nytt som vi känner kunde ge våra kunder ett mervärde, säger Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör på SGBC.

Lösning

Samarbetet med IDG Content & Marketing Services resulterade i en artikel på sajten Hållbara Case. Artikeln syftade till att locka deltagare till SGBC:s kurs i Miljöbyggnad. Kursen ger deltagarna kunskap om det helsvenska certifieringssystemet Miljöbyggnad, hur det är uppbyggt, fungerar och hur man arbetar med och i det.

Artikeln beskriver kursen och dess innehåll, samt varför den är viktig för många människor inom byggbranchen. I artikeln frågar vi även människor som gått kursen hur den utvecklade dem och hur de har implementerat certifieringen Miljöbyggnad i deras organisationer.

Resultat

Artikeln gav omedelbart resultat för SGBC, med bland annat en ny stor kund.
– Utfallet blev bra, vi fick en stor utbildningskund som hade läst vår artikel och bokade utbildningar för hela sitt kontor, säger Carl-Fredrik Fridén.

Utfallet blev bra, vi fick en stor utbildningskund som hade läst vår artikel och bokade utbildningar för hela sitt kontor.

Carl-Fredrik Fridén