Infotool

”En innovation från IDG”

Infotools VD Per Nyberg håller inte tillbaka när han beskriver resultatet av samarbetet med IDG Content & Marketing Services. I Radar Groups årliga undersökning intervjuas företrädare för mer än 1000 kundföretag om hur de upplever sina IT-leverantörer i termer av kundvärde och kvalitet. Bland mer än 1700 stora och små leverantörer hamnade Infotool inom Topp 5.

Detta var upprinnelsen till ett mycket lyckat samarbete mellan Infotool och IDG C&MS. Samarbetet utmynnade i en artikel i Computer Swedens bilaga Affärssystem & BI. En artikel som på ett påtagligt sätt gav resultat för Infotool. I artikeln beskriver VD Per Nyberg hur Infotool arbetar för att nå upp till sin höga kvalitet och kundnöjdhet – klassiskt story telling som gör sig väl inom Content Marketing. – Det var nytt för oss att prova att gå via en större sajt med mycket trafik som IDG är. Och det föll väl ut, säger Per Nyberg.

Fem heta leads direkt

– Vi kan spåra affärer till kampanjen vi hade möjligheten att vara med i på IDG. Vi gjorde så att vi kombinerade med egna utskick av nyhetsbrev där vi skrev om artiklarna med länkar till IDG. Vi fick vi in fem fräscha leads på till exempel vår AX-kampanj mot företag som kör affärssystemet Accepta och MS Dynamics. Vi hade gjort ett erbjudande till företagen och vi fick in fem stycken direkt, säger VD Per Nyberg.

En starkt bidragande orsak till framgång är att C&MS råder och vägleder annonsörerna att själva marknadsföra artiklar och partnerzoner genom sina egna kanaler, något Per Nyberg är mycket nöjd med.

– Det vi såg som värdefullt var att vi själva kunde bidra med lite webbutveckling av enklare slag som adderades till den plats på temasajten som IDG gjorde tillgänglig för oss. Och när vi själva kunde gå in och göra grejer där, då såg vi det stora mervärdet. Man kan ha mera riktade saker som kampanjinbjudan, konferensinbjudan eller inbjudan till vissa kurser, till exempel. Vi utnyttjade den möjligheten och det blev succé.

Ett litet exempel är en knapp som C&MS hjälpte Infotool att ligga in i artikeln. Knappen ledde till en anmälningssida för ett seminarium. Per Nyberg: – Vi fick in ett tiotal extra anmälningar via den kampanjen. Dem hade vi inte fått in på annat sätt än via webbkampanjen.

Mindre företag kan göra det stora alltid kunnat

– Det är första gången jag sett en sådan marknadsföringsmöjlighet via media som IDG erbjöd. Det är en innovation från IDG, för stora IT-företag har ju länge vart med och gjort liknande saker tillsammans med IDG. Nu kan även relativt mindre företag som Infotool, med en omsättning på 50 miljoner kronor och 30 anställda, göra samma sak utan att det kostar skjortan.

Vill du veta mer?

Ja, skicka mig ett kostnadsfritt förslag om hur ni kan hjälpa mig med mina utmaningar. Fyll i din e-post så kontaktar vi dig och vi lovar att inte skicka spam!

 

Leave a Reply