Bakgrund

Som webbutvecklare finns det mycket att vinna på att optimera sin sajt för Internet Explorer 10. Surfupplevelsen blir bättre och det finns ett antal specialfunktioner som underlättar för besökarna. Microsoft har en gedigen uppsättning innehåll, alltifrån guider och teknisk dokumentation, till videotutorials och praktiska verktyg dör man automatiskt kan testa sin webbsajt för kompabilitet med IE10. Utmaningen för Microsoft som de bad IDG Content & Marketing Services om hjälp med var hur de skulle kunna komma ut med innehållet till målgruppen på ett bättre sätt. Det handlade framförallt om sajtägare och webbutvecklare.

Lösning

IDG Content & Marketing Services tog fram en lösning baserat på ett så kallat Native Ad-format. Ett interaktivt annonsformat baserat på befintliga bannerformat, där man på ett smart sätt använder sig av ett redaktionellt anslag för att fånga besökarens intresse. Genom att använda sig av video och artiklar med journalistiska format så blir annonserna en mer naturlig del av det redaktionella innehållet på det sajter där kampanjen syns.

I Microsofts fall kombinerades native-formatet dessutom med en så kallad context search-styrning. Context search innebär att Microsofts native ad bara visades på sidor som relaterade till valda ämnen, på så sätt nåddes en mer relevant målgrupp.

Native ad mellan ingress och brödtext i artikel på Techworld

Native ad mellan ingress och brödtext i artikel på Techworld

 

Native ad exponerad på Computer Swedens startsida

Native ad exponerad på Computer Swedens startsida

 

Vill du veta mer?

Ja, skicka mig ett kostnadsfritt förslag om hur ni kan hjälpa mig med mina utmaningar. Fyll i din e-post så kontaktar vi dig och vi lovar att inte skicka spam!

Leave a Reply