Bakgrund
HP:s utmaning var att nå it-beslutsfattare såsom vd:ar, CIO:er och CFO:er för att skapa intresse kring företagets lösningar inom converged infrastructure (konvergerad it-infrastruktur). IDG Content & Marketing Services involverades och lösningen blev ett virtuellt event i IDG:s digtala nätverk. Under hösten 2013 genomfördes idéarbete, produktion och i slutet på oktober lanserades det virtuella eventet som löpte under fyra veckor. Framgång mättes i antalet besökare och deltagare i eventet, vilket också genererade viktiga leads till HP.
Lösning
Det virtuella eventet fick en egen webbsajt i IDG:s nätverk som bas. Sajten blev en samlingsplats för eventinnehållet som levererades i artikel- och videoformat. Under kampanjen genomfördes också en undersökning mot målgruppen. Resultatet av denna – en infographics – blev också en del av innehållet i eventet. För att ta del av det huvudsakliga innehållet i eventet behövde besökarna registrera sig med kontaktuppgifter och intresseområde. Det snabbt växande antalet leads blev därmed också ett kvitto på att innehållet var relevant för målgruppen.
Sajten som låg i IDG:s nätverk fick namnet IT för snabbare affärer.
Kampanjen genomfördes i tre olika faser. En inledande build up-fas följt av en en vecka lång live-fas och slutligen en tre veckor lång longtail-fas. Under build up-fasen aktiverades undersökningen, samt teaserannonser i syfte att driva intresse inför det virtuella eventets öppnande.
Några dagar in i livefasen gjorde vi utskick av eDR till utvalda personer i målgruppen, innehållsurval gjordes baserat på det mest populära innehållet på event-sajten. Våra eDR-utskick hade en väldigt bra öppningsgrad och hög CTR.
Under livefasen exponerades det virtuella eventet brett i relevanta kanaler i IDG:s nätverk där målgruppen för kampanjen var väl representerad. För detta användes verktyg som sk ”redaktionella puffar”, NativeAds, eDR, och nyhetsbrev.
Puff som användes på bland annat Computer Sweden.
Under den sista longtail-fasen reducerades exponeringen på IDG:s sajter till att enbart omfatta så kallade fasta ”redaktionella puffar”.
Det virtuella eventet “Snabbare IT” var mycket framgångsrikt och kampanjen uppfyllde med marginal de uppsatta målen.
Vill du veta mer?
Ja, skicka mig ett kostnadsfritt förslag om hur ni kan hjälpa mig med mina utmaningar. Fyll i din e-post så kontaktar vi dig och vi lovar att inte skicka spam!
Fakta: Virtuellt Event – HP
Kund: HP
Målgrupp: IT-beslutsfattare, användare och experter på medelstora företag och uppåt.
Lösning: Virtuellt event
Kampanjperiod: Hösten 2013
Vill du veta mer?
cms@idg.se
- B2B
- Native zone