Microsoft Internet Explorer 9 partnerzon

By 27 maj, 2013NativeZone
Partnerzon för Microsoft Internet Explorer 9

Microsoft ville öka kunskapen kring Internet Explorer 9 och hur unik funktionalitet i produkten kan förbättra surfupplevelsen för användarna. För att lösa problemet att nå teknikintresserade konsumenter utvecklade IDG Strategic Marketing Services en skräddarsydd lösning i form av en partnerzon inom ramen för PC för Allas webbsajt.

Microsoft är idag ledande på webbläsarmarknaden för datorer i Sverige med en andel strax över 34% i maj 2012 enligt Statcounter. Många användare kör dock fortfarande äldre versioner av Internet Explorer, och den allmänna kunskapsnivån kring hur unik funktionalitet i den senaste versionen kan göra surfupplevelsen bättre är fortfarande relativt låg. Det här ville Microsoft råda bot på genom att satsa på kommunikation och utbildning för befintliga användare i syfte att öka kunskapen om produkten.

Partnerzon för Microsoft Internet Explorer 9

IDG:s nya affärsområde Strategic Marketing Services (SMS) tog sig an problemet och utvecklade en kommunikationslösning för att nå dessa användare på ett smart och effektivt sätt. Navet i lösningen är en partnerzon med skräddarsytt innehåll som publicerats inom ramen för PC för Allas webbsajt. PC för Allas kärnmålgrupp är teknikkonsumerande entusiaster som vill få mer ut av sin dator, vilket var en klockren träff för Microsoft. Under kampanjperioden som är 10 veckor fylldes partnerzonen kontinuerligt med nytt och aktuellt material. IDG SMS ansvarade för all produktion och genomförandet av kampanjen.

– IDG:s Partnerzoner med skräddarsytt innehåll är en spännande typ av lösning som vi tror mycket på för att kommunicera med våra målgrupper. I det här fallet vill vi åstadkomma ett kunskapslyft bland Internet Explorer-användare och där passar formatet med tips & trick-artiklar bra”, säger Åsa Nygren, produktmarknadschef för Windows Live och Internet Explorer på Microsoft Sverige.

En viktig del i kampanjen var att genomföra undersökningar gentemot PC för Allas läsare kring deras attityder till olika webbläsare som finns på marknaden. IDG SMS genomförde därför under kampanjen två stycken webbaserade studier för Microsofts räkning där den första delen av undersökningen genomfördes i samband med kampanjstart och den andra genomfördes under kampanjens slutfas.

– Den attitydundersökning som vi genomförde som en del av kampanjen på PC för Alla gav oss mycket bra information om användarnas preferenser, samt fungerar som nollmätning som vi kan mäta effekten av kampanjen emot”, avslutar Åsa Nygren på Microsoft.