Microsoft – Internet Explorer 10 native ad

By 30 maj, 2013Case, NativeAd

Native ad för Microsoft Internet Explorer 10

Som webbutvecklare finns det mycket att vinna på att optimera sin sajt för Internet Explorer 10. Surfupplevelsen blir bättre och det finns ett antal specialfunktioner som underlättar för besökarna. Microsoft har en gedigen uppsättning innehåll, alltifrån guider och teknisk dokumentation, till videotutorials och praktiska verktyg dör man automatiskt kan testa sin webbsajt för kompabilitet med IE10. Utmaningen för Microsoft som de bad IDG Content & Marketing Services om hjälp med var hur de skulle kunna komma ut med innehållet till målgruppen på ett bättre sätt. Det handlade framförallt om sajtägare och webbutvecklare.

[good-old-gallery id=”410″]

IDG Content & Marketing Services tog fram en lösning baserat på ett så kallat Native Ad-format. Ett interaktivt annonsformat baserat på befintliga bannerformat, där man på ett smart sätt använder sig av ett redaktionellt anslag för att fånga besökarens intresse. Genom att använda sig av video och artiklar med journalistiska format så blir annonserna en mer naturlig del av det redaktionella innehållet på det sajter där kampanjen syns.

I Microsofts fall kombinerades native-formatet dessutom med en så kallad context search-styrning. Context search innebär att Microsofts native ad bara visades på sidor som relaterade till valda ämnen, på så sätt nåddes en mer relevant målgrupp.