Teknik & Trender – målgruppssajt i IDG:s nätverk

teknik-trender-toppbild

Under våren 2013 lanserade IDG Content & Marketing Services en ny sajt som vänder sig mot teknikintresserade konsumenter –  Teknik & Trender. Sajten som ligger i IDG:s nätverk består helt och hållet av sponsrat redaktionellt innehåll ger IDG:s annonsörer nya möjligheter att synas med redaktionell kommunikation.

Ambitionen var att skapa en attraktiv sajt med intressant artikelinnehåll för besökarna och samtidigt erbjuda IDG:s annonsörer ett smart och nytt kommunikationsverktyg som engagerar målgruppen och som särskiljer sig från traditionella annonsformat.

Teknik & Trender exponeras på IDG-sajterna pcforalla.se, m3.se och macworld.se som är de mest välbesökta konsumentsajterna inom IDG:s nätverk. Det här innebär en exponering för ca 610 000 besökare i veckan. Varje bokad artikel exponeras i fyra veckor och ligger därefter kvar på sajten Teknik & Trender i ytterligare elva månader. Under hela denna tid är artikeln också sökbar från de vanligaste sökmotorerna.

Redaktörer och uppdragsjournalister från IDG Content & Marketing Services ansvarar för sajt- och textproduktionen och annonsörerna har möjlighet att integrera film, kopplingar till sociala medier och/eller länkar till exempelvis en webbutik eller Prisjakt som gör det möjligt att driva konkreta affärsmål.

teknik-trender-iphone

Under våren och sommaren 2013 har flera både större och mindre företag valt att synas på Teknik & Trender. Bland annonsörerna märks företag som Zyxel, NetOnNet, MrGizmo, mTorget, Jabra med flera.

Resultat från Teknik & Trender

Den genomsnittliga artikeln på Teknik & Trender har runt 6 500 sidvisningar. Enskilda artiklar har till och med fått över 16 000 sidvisningar. Snittet för klick vidare (CTR) är cirka 25 procent och vissa artiklar har över 60 procent. Vi kan också se att genomsnittstiden per besök är nästan fem minuter, ett bra resultat.

Läs mer om sajten här.