Bra Content Marketing – Exempel Nr 2: Mat

Jag fortsätter med att ta upp några exempel på Content Marketing som jag tycker är bra och som jag stöter på i min vardag. De behöver inte nödvändigtvis kretsa kring IT, men de har det gemensamt att de delar med sig av kunskap och lockar till köp på ett mer subtilt och, i mitt tycke, effektivt sätt.

Mat. Kanske 2000-talets mest omtalade och engagerande ämne. Ingen lämnas oberörd och media pumpar ut innehåll som kretsar kring diet och viktminskning, kokböcker, bloggar och receptsajter, och matlagningsprogram. Många kockar är kändisar och vissa kan närmast liknas vid superstjärnor. Att själv hänga med i trenderna, svinga kniv, hacka lök som en kulspruta, tycka att ceviche är sååå 2012, kunna namnge saluhallens alla korvar, samt givetvis brygga din egen IPA, är bra för din sociala positionering. Min mamma gjorde pulled pork när jag var liten, hallå! (Fast då hette det ugnstekt karré).

De i kedjan som faktiskt ser till att vi har själva hårdvaran i butiker och tallrikar måste givetvis haka på och kapitalisera på hypen, trots att den handelsvara vi talar om är lika fundamental som luft och vatten. Vi måste ha mat. Man skulle därför kunna tro att mat måste vara den mest lättkrängda varan i världen, men nej.

Marknadsföringen består fortfarande till stor del av traditionella metoder som direktreklam och tidningsannonser som helt enkelt basunerar ut priser på lockvaror. Sen länge har producenterna dock insett att i en tid där vi är mätta och belåtna 80 procent av vår vakna tid måste de ta till andra sätt att få oss intresserade av deras produkter.

Kokböcker och matlagningsprogram är ju förstås inga nyheter och vi ser en viss mättnad idag. Receptsajter är en vidareutveckling av kokboken som kommit med nätet, men det är ett typiskt exempel på Content Marketing fast vi nog sällan tänker i de banorna. Matbloggar likaså.

Receptsajter och matbloggar är bra exempel på innehåll som är relevanta för målgruppen och ger inspiration och kunskap. Reklambudskapen är nedtonade, själva recepten – innehållet – säger ju inte ”köp grädde” men du kanske blir inspirerad (och får kunskap) att laga potatisgratäng och då behöver du …. jepp, grädde. Att t.ex. Arla har massa recept på nätet kommer alltså inte som en överraskning.

Skärmavbild 464x250

Matlagningsprogrammen handlar kanske mer om produktplacering än Content Marketing, men tro inte att det är en slump att kocken i fråga använder just den kastrullen, den kniven eller att studiokökets inredning bara råkar komma från en firma i Älmhult.

Matbloggarna kan subtilt inflika var de köper sina varor eller vilka varor eller varumärken de använder. Det ger dem reklamintäkter och affiliate-pengar. För producenter och leverantörer av livsmedel och allt som hör matlagning till är det förstås positivt att synas på en populär blogg. Det ger en mer hemtrevlig inramning och större förtroende. Bloggaren är ju liksom en av oss och om han eller hon köper kött från en viss leverantör kanske jag också borde göra det. Det ser ju så gott ut.