Bra Content Marketing – Exempel Nr 1

byggbeskr4

Framöver kommer jag ta upp några exempel på Content Marketing som jag tycker är bra och som jag stöter på i min vardag. De behöver inte nödvändigtvis kretsa kring IT, men de har det gemensamt att de delar med sig av kunskap och lockar till köp på ett mer subtilt och, i mitt tycke, effektivt sätt.

Jag ägnar en stor del av min fritid till att renovera och återställa ett gammalt hus. Jag gillar att göra det mesta själv och har renoverat både kök och badrum. Just nu, för den intresserade, håller jag på med snickerier och måleri i sovrum och övre hall. Utöver det bygger jag nya saker som en bod, förstukvist, växthus och liknande. Så jag hänger förstås en del på byggmarknader och deras respektive sajter.

De flesta byggmarknader marknadsför sig givetvis, och för det mesta på traditionellt sätt med t.ex. direktreklam i min brevlåda. Reklamen annonserar att nu har byggmarknad A kampanj på trallvirke och byggmarknad B rear arbetsbyxor. Inga konstigheter där.

Men för några år sedan stötte jag på en form av marknadsföring som inte direkt utannonserade priser och varor utan gav mig kunskap. Inte ett pip om köp hit och köp dit utan bara bra, relevant kunskap. Jag syftar på byggbeskrivningar. Så smart! Sveriges bygg- och trävaruhandlare har sedan 1983 delat med sig av kunskap hur man bygger allsköns saker på egen hand. Företeelsen är alltså inte speciellt ny.

byggbeskr2

I dagsläget finns 47 olika byggbeskrivningar från Sveriges bygg- och trävaruhandlare, men en googling ger vid handen att de inte är ensamma. Byggma, Svenskt Trä, Beijer, Fredells, Cheepy, Bolist och K-Rauta är exmpel på andra som också ger byggbeskrivningar. Vissa av dem överlappar säkert, men kontentan är att de alla fattat grejen: jag ska bli inspirerad och handla material av handlarna. Och det har funkat på mig, kan jag intyga.

Byggbeskrivningarna är mer än bara ritningar. I många fall man man på deras sajt mata in uppgifter om mått och liknande och få en anpassad ritning plus en materiallista att ta med till sin handlare.

byggbeskr3

Det här vill jag få svenska IT-företag att greppa. Ge relevant information och kunskap, utöver det som uppenbart kommer av era produkter, och ge helt enkelt bara bort den. Jag fattar att man inte kan ge bort företagshemligheter och helt unik kunskap som man annars tar betalt för, men det finns alltid allmän kunskap som man inte behöver ta betalt för.

Börja fundera kring vad ni kan dela med er. Skapa sedan innehåll som delar ut den kunskapen. Led läsarna till era kanaler med mild hand och tala om de kan få hjälp av er om de behöver det. Behöver ni hjälp? Ring oss. Så fick jag det sagt också.